1401/01/20
ارائه تسهیلات بانکی به حوزه دانش بنیان اصفهان ضروری است

 
 
 
   کامران صفوی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اصفهان در حوزه فناوری همواره پیشگام بوده است، افزود: اگرچه وجود ظرفیت های حمایتگر فعلی از فعالیت های دانش بنیان در استان فرصت خوبی است اما کافی نیست و حمایت ها از فعالان این حوزه باید بیشتر شود.

دبیر کارگروه توانمندسازی مدیران مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی، وجود دانشگاه های برتر، اساتید و دانشجویان خبره همچنین منابع و ظرفیت های ارزشمند را در پایه ریزی و تقویت حوزه دانش بنیان در استان بسیار موثر دانست و افزود: با وجود غنای علمی و فنی و منابع موجود هنوز تا رسیدن به جایگاهی که در این زمینه در استان شایسته است فاصله داریم.

صفوی گفت: اصفهان در زمینه آی سی تی، حوزه فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم پزشکی، کشاورزی، گیاهان دارویی، فرش، صنایع خلاق و گردشگری از نظر بحث دانش بنیان و فناوری در جایگاه خوبی است.

به گفته وی هم افزایی همه نهادها و مسوولان برای نقش آفرینی بیشتر شرکت های دانش بنیان در عرصه تولید ضروری است.

رییس منطقه 2 زیست بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به مشوق ها و حمایت های مالی دولت از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان اشاره و بیان کرد: این اقدام برای ورود شرکت ها به عرصه تجارت خوب است اما در این میان شرکت هایی نیز هستند که نیازمندحمایت مالی در مراحل اولیه هستند که این مساله باید مورد توجه قرار بگیرد.

صفوی تصریح کرد: فرایند صدور مجوزهای تولیدشرکت های فناور پیچیده است که باید شرایط و ضوابط اعطای مجوزها به آنها بطور جداگانه تعریف و تسهیل شود.

به گفته وی فعالیت های دانشگاه های دولتی و آزاد اصفهان و شهرک های علمی تحقیقاتی در زمینه دانش بنیان و فناوری مطلوب است و باید بیشتر بر روی توسعه و تقویت آن برنامه ریزی کرد.

رییس منطقه 2 زیست بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، اجرای طرح پویش را از دستاوردهای این دانشگاه در این زمینه برشمرد که در آن تحصیل و اشتغال همزمان دانشجویان فراهم می شود.

وی ادامه داد: پنج سرای نوآوری در استان در زمینه گیاهان دارویی، بذر،فرش ماشینی، فناوری اطلاعات و اتاق بازرگانی و دانشگاه بطور تخصصی در حال فعالیت هستند.

صفوی با بیان اینکه برگزاری رویدادهای چالش فناوری در اصفهان نیز در توسعه شرکت های دانش بنیان موثر بوده است، افزود: این رویدادها برای تولید محصول مشخص در کشور کمک کننده است و بایدتقویت شود.

رییس منطقه 2 زیست بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: علاوه بر دانشگاه ها وجود شبکه پژوهش و فناوری در استان اصفهان به توسعه و تقویت تولید دانش بنیان کمک کرده است.

صفوی وجود صندوق پژوهش و فناوری در استان را با توجه به اینکه یک صندوق غیر دولتی است و سهامداران آن دانشگاه ها و شرکت های خصوصی هستند در تقویت بخش دانش بنیان و رفع نیازهای این شرکت ها موثر و کمک کننده دانست.

وی تصریح کرد: نیازها در این بخش بیش از این است و اگر بانک ها امکان ارائه تسهیلات به هسته ها و واحدهای فناوری داشته باشند نتایج ملموس تر و موثرتر خواهد بود.

صفوی با بیان اینکه اعطای کمک هزینه فناورانه به اساتید و پژوهشگران نیز می تواند در تحقق اهداف شرکت های دانش بنیان و فعالان این حوزه موثر باشد، افزود: اگر طرح های پژوهشی درون و برون دانشگاهی و پایان نامه های دانشجویی منطبق با اهداف تولید محصولات دانش بنیان باشد اشتغال آفرینی نیز محقق خواهد شد.

به گفته وی، رشد فناوری در اصفهان از سال 80 آغاز شده و امروز بیش از هزار هسته و واحد فناور در مراکز رشد و پارک های فناوری اصفهان فعال هستند.

صفوی افزود: در این واحدها تاکنون برای بیش از 10 هزار نفر دانش آموختگان، دانشجویان و اساتید دانشگاه ها اشتغالزایی شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال 1401 هجری شمسی، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند.
 
 
تعداد بازدید:
901
Powered by DorsaPortal